Kritiek op plan tegen overgewicht
31 oktober 2005
DEN HAAG - Minister Hoogervorst moet gemeenten betrekken bij zijn plannen om overgewicht tegen te gaan. Dat stelt R. Kramer van het nationaal gezondheidsinstituut NIGZ.
Kramer juicht toe dat Hoogervorst samen met het bedrijfsleven en NOCNSF een plan van aanpak heeft gemaakt, maar noemt het een gemiste kans dat gemeenten hier niet bij betrokken zijn.
Vreemd
De verantwoordelijkheid voor gezondheidspreventie ligt volgens de wet bij gemeenten, benadrukt Kramer. Hij vindt het vreemd dat de minister deze overheden niet heeft betrokken bij zijn plannen. Hierdoor gaat kostbare tijd verloren, stelt hij.
Sneller
In het plan staat bijvoorbeeld dat partijen op zoek gaan naar partners die verantwoordelijk zijn voor ruimte om te wandelen en te fietsen. %u201CDat zijn de gemeenten en provincies. Als die er vanaf het begin bij betrokken waren had het allemaal sneller gekund. Dit is precies zon voorbeeld waaruit blijkt dat de minister de gemeenten over het hoofd heeft gezien.%u201D
Lokale aanpak
Het NIGZ heeft samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en GGD Nederland wel voor een lokale aanpak gekozen. Volgende week dinsdag presenteren zij vijftien normen voor opgroeien met een gezond gewicht.
Geen meetbare doelen
Ook de Consumentenbond is niet te spreken over het plan tegen overgewicht. Volgens de organisatie ontbeert het plan van aanpak meetbare doelen, is het te vrijblijvend en zou de voedingsindustrie nadrukkelijker op haar verantwoordelijkheid moeten worden aangesproken. Daarom krijgen leden van de Tweede Kamer maandag een fopspeen van de Consumentenbond.
Bron: ANP
Prehistorisch dieet doet mens het best gedijen
Bron: ANP, 30 november 2003
Een dieet van vlees of gevogelte met verse bladeren, noten en fruit, vergezeld van water. Dat is volgens onderzoekers het voedsel waarop de mens het beste gedijt.
Onderzoekers van verscheidene Europese universiteiten baseren die conclusie op de theorie dat de oermens geen last had van allerlei ziektes.
Het zogeheten Palaeolithische dieet van de mens in het vroegste stadium van zijn bestaan zou het beste zijn, omdat dat voedsel de basis was voor de evolutie van de mens. Volgens de wetenschappers richt modern voedsel net zoveel schade aan, als wanneer een benzineauto wordt volgetankt met diesel, meldde zondag de Britse krant The Independent.
De onderzoekers kennen het oeroude dieet uit onderzoek van de beenderen van mens uit de Steentijd. Daaruit blijkt ook dat de holbewoners geen last hadden van hart- en vaatziekten, botontkalking, overgewicht, allergieën of een hoge bloeddruk.
Afvallen gaat beter dan men denkt
Finse onderzoekers hebben ontdekt dat obese mensen op dieet meer vet verliezen dan de spiegel en de weegschaal vertellen. Tijdens en vlak na een dieet bevatten hun vetlagen meer water.
Oorzaak van het effect is de toegenomen gevoeligheid voor insuline tijdens een dieet. Daardoor verhoogt de bloedtoevoer naar de vetlagen, en dus ook het watergehalte en de omvang van de vetweefsels.
De Finnen onderzochten 27 zware mannen en vrouwen, die ze eerst negen weken op een crashdieet zetten en daarna een jaar op gewicht lieten blijven. Alle mannen en vrouwen hadden al last van het metabool syndroom, en waren dus ongevoelig aan het worden voor insuline.
De hoeveelheid water nam toe tijdens het dieet.
Afslanken doet testosteronspiegel stijgen
Zware mannen die gewicht verliezen hebben hoger testosteronspiegels. Dat ontdekten Finse onderzoekers, die 19 obese mannen lieten afvallen op een dieet met extreem weinig calorieen.
Tijdens het dieet dat tien weken duurde verloren de mannen 21 kilo. De testosteronspiegels stegen. In de 22 weken daarna kregen de mannen vier kilo terug. De testosteronspiegel bleef echter verhoogd.
Dieet helpt kleine groep
(24-2) Een dieet helpt slechts een kleine groep te zware mensen. Voor veruit de meeste zwaarlijvigen zijn andere maatregelen, zoals gedragstherapie, nodig om de zozeer verlangde slanke lijn te veroveren. Dat blijkt uit een onderzoek waarop de Nijmeegse geestelijk gezondheidskundige M. Ouwens op 10 maart aan de Radboud Universiteit in Nijmegen promoveert.
Volgens Ouwens is lijnen voor heel veel mensen met overgewicht juist contraproductief. Het gevaar is niet denkbeeldig dat het vermageringsdieet uiteindelijk juist tot overeten en dus nog meer gewicht leidt. Ouwens deed testen met ruim vierhonderd willekeurige vrouwen, die tijdens het onderzoek niet op dieet waren. ,,Het is bekend dat veel vrouwen zogenoemde emotionele eters zijn, die gevoelens van onbehagen wegeten met iets lekkers. Mannen horen vaker bij de groep externe eters, mensen die de verleiding van uitgestald lekkers niet kunnen weerstaan. Uit mijn testen is gebleken dat mensen die opvallend veel aten uit beide groepen afkomstig waren. Overeten treedt dus op bij emotionele en externe eters en daarom zullen zij weinig baat hebben bij een vermageringsdieet.
Overgewicht is een toenemend volksgezondheidsprobleem. Met campagnes probeert de overheid al geruime tijd om mensen te motiveren hun overgewicht aan te pakken. ,,Maar nu staat vast dat alle soorten diëten alleen nuttig zijn voor mensen, die niet tot de emotionele of externe eters behoren. Die vallen af door een dieet te volgen. Voor de rest, en dat is het overgrote deel van de zwaarlijvigen, heeft alleen een dieet geen of zelfs tegengesteld resultaat, aldus de promovenda. Ouwens denkt dat cognitieve gedragstherapie wel succesvol kan zijn. Hoe dat precies moet worden aangepakt, moet volgens haar nog nader worden onderzocht. In het buitenland zijn al wel enkele onderzoeken gaande onder kinderen met obesitas, maar in Nederland nog niet.
Bron: ANP, 24 februari 2005 |