Het drinken van water vermindert hoofdpijn
Voor het eerst is onderzocht of het drinken van water de klachten van mensen die vaak last van hoofdpijn hebben vermindert. Achttien patiënten met migraine kregen gerandomiseerd twaalf weken placebo of het advies per dag anderhalve liter water te drinken. Veel water drinken bleek het aantal hoofdpijnepisodes niet te verminderen, maar wel de duur en de intensiteit ervan.
MRI niet zinvol bij chronische hoofdpijn
Diagnostiek met behulp van MRI bij chronische of intermitterende hoofdpijn levert weinig op. Dit is gebleken uit Japans hersenonderzoek bij 306 patiënten die geen verdere neurologische afwijkingen vertoonden. MRI voegde niets toe aan de reeds bestaande kennis.
De patienten leden aan chronische of intermitterende hoofdpijn en werden op basis van de MRI gegevens verdeeld in drie groepen. In groep 1 zaten patienten waarbij niets werd gevonden; in groep 2 zaten patienten waarbij de minimale afwijkingen werden geconstateerd en in groep 3 zaten patienten met klinisch relevante hersenafwijkingen. De respectievelijke percentages waren 55,2%; 44,1% en 0,7%; waarbij vooral het laatste percentage relevant is. Het gebruik van contrast of herhaalde MRIs veranderde de resultaten niet.
Uit eerder MRI onderzoek bij 1036 patiënten met chronische hoofdpijn was reeds gebleken dat klinisch relevante hersenafwijkingen slechts bij 2,1% van de patiënten te zien waren. Ook in 12 kleinere studies uit de literatuur over migraine was dit percentage gemiddeld zeer laag: 0,7%. Conclusie: MRI heeft diagnostisch geen meerwaarde bij chronische hoofdpijn.
Acupunctuur niet werkzaam bij migraine
Hoewel acupunctuur op grote schaal wordt toegepast ter preventie van aanvallen van migraine blijkt het niet effectiever dan placebo acupunctuur. Het aantal dagen met matige of ernstige hoofdpijn was na 9 tot 12 weken niet minder in de verumgroep. Beide interventies zijn wel effectiever dan wachtlijstcontrole.
Zowel in de groep patiënten die met echte acupunctuur werd behandeld daalde het gemiddeld aantal dagen met matige tot ernstige hoofdpijn van 4 weken voor randomisatie tot week 9 tot 12 van 5,2 (SD 2,5) tot met 2,2 (SD 2,7). In de groep die een placebo-interventie onderging, was de daling van 5,0 (SD 2,4) tot 2,2 (SD 2,7). In de groep die op de wachtlijst stond, daalde het aantal dagen met matige tot ernstige hoofdpijn met 0,8 (SD 2,0) van 5,4 (SD 3,0). Het verschil tussen de acupunctuurgroep en de wachtlijstgroep was 1,4 dagen (BI 95% 0,7-07 dagen). Het aantal responders, dat wil zeggen een afname van het aantal hoofdpijndagen met ten minste 50%, was 51% in de acupuntuurgroep, 53% in de placebo-acupunctuurgroep en 15% in de wachtlijstgroep.
Het weer kan migraine-aanval uitlokken
De helft van de patiënten met hoofdpijnklachten wordt beïnvloed door het weer, alhoewel het percentage patiënten dat denkt dat zij beïnvloed worden, groter is. Amerikaanse onderzoekers zijn nagegaan welke weersomstandigheden hoofdpijn uitlokten en in hoeverre patiënten dit konden voorspellen. Het bleek dat migrainepatiënten gevoelig waren voor een combinatie van veranderingen in temperatuur en luchtvochtigheid. |